Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
Sant Andreu de la Barca
Ciutat

Itinerari 4: Creu de Susalba, bosc del Llop i el Pi Tallat

Itinerari forestal per pinedes, brolles i alzinars en recuperació, que passa per sota la Creu de Susalba i creua zones forestals netejades per al pas de línies d'alta tensió, amb bones panoràmiques de la Serralada Prelitoral, de Montserrat al Montseny. Finalitza al cim del Pi Tallat (265 m alt), el punt més elevat de Sant Andreu de la Barca.

Dificultat: baixa. Cal dur adequat per a la pujada al Pi Tallat.
Distància recorreguda: 6 quilòmetres
Durada (anara i tornar): 2:30 hores
Desnivell acumulat: 207 metres

Punts del itinerari amb dades d'ubicacions geogràfiques
1. Cruïlla carrer Raval de Corbera/camí antic de Corbera: N41026'36/E001°57'57
2. Fi camí ample/cadena: N41°26'31/E001057'37
3. Clariana amb vistes panoràmiques: N41026'32/E001°57'10
4. Cruïlla camí vell Corbera/carretera de Corbera: N41°26'27/E001°57'10
5. Cruïlla pista forestal/camí ascens al cim: N41°26'40/E001°56'21
6. Pi Tallat: N41°26'46/E001°56'46

Diu la llegenda que per aquestes contrades voltava el Sàbat, fill de Sant Andreu i corredor de betes i fils, que amagava una doble vida de bandoler ferotge. Esdevingué famós pels nombrosos crims i robatoris que cometé, inclosos 29 assassinats, i acabà els seus dies decapitat i amb el seu cap exhibit dins una gàbia, prop d'on ara hi ha la Creu de Susalba.

Saps que...?
Les restes de marges de pedra qu s'estenen per tota la muntanya assenyalen que, en algun moment del segle XIX, coïncidint amb la màxima expnasió de la vinya, l'extensió del bosc a Sant Andreu de la Barca va arribar a ser testimonial.

Sortint de l'Estació de Tren de Sant Andreu de la Barca, cal cercar l'inici del carrer del Raval Antic de Corbera, que serpenteja i aviat s'alça deixant a sota (dreta) el centre urbà del municipi, i a l'esquerra van apareixent parcel.les forestals i algunes moles de conglomerat rogenc. Seguim aquest carrer fins just abans d'arribar a la Creu de Susalba, on prendrem el camí que es desvia a la dreta —al principi parcialment asfaltat—, just per sota de la urbanització (punt 1).

Caminem per una zona de límit entre la urbanització i el bosc, amb murets de pedra i alguna olivera assilvestrada que testimonia el passat agrícola d'aquest espai. El camí esdevé desseguida de color rogenc, a causa del substrat geològic, i deixa a la dreta el fondo de la riera de Can Canals. En el decurs del recorregut alternen trams més oberts i assolellats amb d'altres de bosc ombrívol i tancat, sempre amb predomini del pi blanc, al qual acompanyen l'aladern, el llentiscle, la ginesta, la gotosa, el lligabosc, l'esparreguera i el bruc d' hivern.

En els trams més tancats, els grans pins es troben coberts de cap a peus per l'arítjol enfiladís, mentre s'escolten els cants de la merla, el pit-roig i el tallarol de casquet.

En el límit de la zona urbanitzada trobem una cadena que barra el pas als cotxes (punt 2), on el camí es fa més estret, i prosseguim sense desviar-nos. Poc després apareix un muret de pedra seca a l'esquerra, amb restes d'escales i d'un aljub.

Continuem pel camí Antic de Corbera, més estret, paral·lelament a una línia elèctrica, tot passant per un eixamplament que dóna una àmplia panoràmica, a la dreta, de la serralada prelitoral (de Sant Llorenç de Munt fins el Montseny) (punt 3). Cap a baix s'intueix la riera de can Canals, ben enclotada, gràcies a la presència inconfusible d'un grupet d'àlbers de tronc blanquinós.

Seguim fins que trobem una rotonda de la carretera de Sant Andreu a Corbera (punt 4), la qual hem de creuar i continuar per un petit corriol marcat, per sota d'una línia elèctrica de mitja tensió, amb pineda i matollar a ambdós costats i amb el cim de la Creu de l'Aragall al fons, dominant el paisatge.

Seguim uns centenars de metres fins que tornem a interseccionar amb la carretera de Corbera, que creuarem, i prendrem un petit corriol a la dreta, per sobre la carretera, uns 50 metres, fins enllaçar amb una pista forestal marcada com a petit recorregut, que arrenca de la carretera i ressegueix el serrat de les Ànimes.

Passem per un abocador clausurat i arribem a una cruïlla de quatre camins de terra, amb una clariana que té vistes sobre la vall del Llobregat i els xaragalls vermells de Castellbisbal, així com la mola de Sant Llorenç de Munt. En aquest tram el bosc esdevé més dens, i l'alzinar predomina sobre el pi blanc. Podem observar fàcilment rastres de senglar, esquirol i conill al costat del camí.

Continuant pel camí principal marcat, en direcció est, arribem a una clariana d'on segueixen 3 camins: a l'esquerra un de molt costerut que ressegueix la tanca metàl·lica de la finca Mas Mitjans; a la dreta el camí planer principal, que gira, i al mig, un camí de pendent mitjà i amb marques de color groc i verd (punt 5) que és el que hem de triar.

Poc després ens desviem a l'esquerra, seguint les marques verdes i grogues, i deixem el camí principal, enfilant-nos fins arribar a la tanca metàl.lica, que depassarem, tot girant a la dreta per un corriol ple d'estepes, de grans flors, fins arribar, un centenar de metres més tard, al cim del Pi Tallat, punt culminai del terme de Sant Andreu de la Barca.

Flora i fauna del itinerari