Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
Sant Andreu de la Barca
Ciutat

Itinerari 3: Camí de Can Palet, riera de Corbera i pou de glaç

Un itinerari circular, amb predomini dels ambients forestals i riberencs, que ressegueix la riera de Corbera, a cavall entre Sant Andreu i Corbera, passant per la Mola d'en Valls i acabant al pou de glaç.

Dificultat: moderada
Distància recorreguda: 3,7 quilòmetres
Durada (Anar i tornar): 2 hores.
Desnivell acummulat: 95 metres.

Punts del itinerari i ubicacions geogràfiques

1. Inici camí de Can Palet: N41°26'35/E001°58'35
2. Camí que baixa vers el riu: N41°26'27/E001°58'35
3. Cruïlla de camins al pont de ca l'Amigó: N41026'26/E001°58'05
4. Desviació (PR): N41°26'21/E001°58'37
5. Bifurcació camí del Pas de Barca: N41°26'31/E001°58'49
6. Sender dels horts: N41°26'33/E001°58'47

La riera de Corbera és un dels pocs afluents del Llobregat a la vall baixa amb cabal permanent, fet que explica la presència de rescloses, aqüeductes i fins i tot un pou de glaç.

També hi trobem un curiós peix, el barb de muntanya (Barbus meridionalis), propi de la conca del Besòs i que no se sap com ha arribat fins ací.

Saps que...?
A l'Edat Mitjana la riera de Corbera era un important ex de comunicació, que enllaçava el pas de la barca amb el nucli i el castell de Corbera, i continuava fins la plana del Penedès. Per això, el terme de Corbera té la forma allargassa actual.

Aquest itinerari ple de contrastos arrenca del carrer de Lluís Companys (punt 1), que dóna lloc al camí de can Palet (també asfaltat però sense voreres), a 500 metres de l'estació de tren de Sant Andreu de la Barca.

El marge dret del camí és ocupat per antigues feixes de vinya de color vermellós, que conserven els murets de pedra, i que ara són poblades per pineda i arbustos d'alzinar (marfull, aladern, llentiscle, aritjol, etc.).

A l'esquerra es té una bona visió dels horts i el tram final de la riera de Corbera.

EI camí fa un primer revolt tancat i deixa, a l'esquerra, una barraca de vinya.

Poc després surt un camí ben marcat a l'esquerra (punt 2), que davalla vers la riera. En interseccionar amb un camí ample, cal girar primer a l'esquerra i poc després tombar a la dreta, prenent un corriol costerut que baixa, ara sí, a trobar el caminet paral.lel a la riera.

En aquest punt tenim, a mà esquerra, a uns 15 metres, un mirador amb vistes de la riera i d'un. tram ben conservat de l'antic aqüeducte on podem parar a esmorzar. Després reprenem el camí paral·lel a la riera, tot remuntant-la seguint les marques blanc-grogues del PR (petit recorregut). EI camí esdevé més estret mentre la riera queda progressivament encaixada entre blocs de conglomerat vermell, fins que, ben aviat, arribem a la Mola d'en Valls, on l'aigua s'obre pas entre el rocam creant un estret engorjat amb cascada inclosa. Prosseguim i trobem, uns minuts més tard, una senyalització de fusta que ens indica l'opció de creuar la riera i enfilar per una escala de fusta fins trobar la urbanització de Mas d'en Puig, fet que és una drecera interessant si anem justos de temps.

Continuem pel camí paral·lel al riu fins situar-nos sota la urbanització de La Solera, on el camí es desdibuixa momentàniament i cal resseguir la llera arran d'aigua tot creuant la riera en dues ocasions. A continuació ens queda al davant una antiga resclosa, amb una caseta a Ia dreta on es pot veure el filtre de decantació de sorres i restes vegetals. Aquest indret és un bon lloc per veure el barb de muntanya.

Per sobre la resclosa, a la nostra dreta, el camí s'eixampla i veiem algun gran àlber, avellaners i, sobretot, plàtans.

Remuntem l'ample camí fins arribar a la pista principal (punt 3) que havíem pres de bon inici (camí de Can Palet) i tombem a l' esquerra, tot creuant la riera pel pont de Ca n'Amigó. A partir d'ací seguirem l'ampla pista, en lleu ascens, que va separant-se de la riera, entre pins i alzines, fins arribar, 1 quilòmetres després, a la urbanització de Mas d'en Puig, la qual creuarem. Sortint de la urbanització prendrem el CamÍ central (no asfaltat) i, uns 100 metres després, un trencall a l'esquerra (PR) (punt 4) més estret que el principal, on s'assenyala la presència d'una cadena a 50 metres.

Aquest camí, molt agradable, davalla suaument entre pins i alzines, amb el marge dret amb murs de mamposteria ben conservats. A uns centenars de metres confluïm en un camí més ample, que prendrem a l'esquerra en direcció a la riera i a Sant Andreu de la Barca. Just abans d'iniciar la baixada, trobem la roca de la Mala Dona, una excel·lent talaia per contemplar Sant Llorenç de Munt, el castell d'El Papiol i la torre de comunicacions de Collserola. Hi podem veure restes de les antigues roderes de carro, que enllaçaven el Penedès i l'Ordal amb la vall del Llobregat. La baixada esdevé ací forta i cal anar amb cura. A mitja baixada trobem una desviació, que deixa a mà dreta el PR o camí de la barca, que prendrem a l'esquerra (punt 5).

Des d'ací veurem, just sota nostre, el pou de glaç i, a l'esquerra, els horts del tram final de la riera de Corbera. Acabem la baixada i ens podem acostar fins el pou de glaç, encara en bon estat, o bé deturar-nos una estona als prats recentment restaurats, a tocar de la riera de Corbera, ideals per berenar tot contemplant l'aigua i les magnífiques formacions de conglomerat vermell.

Davallem riera avall fins un petit pontarró que la creua, el qual agafarem i seguim fins un petit sender (punt 6) que passa arran dels horts aterrassats a frec de la via del tren. Remuntem aquest estret camí fins arribar a l'avinguda Francesc Macià, on podem enllaçar fàcilment amb l'estació de tren o qualsevol altre punt de la població.

Flora i fauna del itinerari